Powrót do strony głównej angielskiego bloga Speakingo

Integracyjna czy instrumentalna motywacja do nauki języka angielskiego?

Badacze wyróżniają dwa podejścia motywujące ludzi do nauki języków obcych. A Tobą kieruje integracyjna czy instrumentalna motywacja do nauki języka angielskiego?

Językoznawcy i metodycy od lat badają proces przyswajania języków obcych. Nie trzeba chyba wspominać, że kluczowym elementem jest tu motywacja do nauki języka angielskiego. Nie wszyscy uczniowie mają jednak tę samą motywację. Możemy mówić tu o dwóch jej rodzajach: integracyjnej i instrumentalnej motywacji do nauki języka angielskiego.

Integracyjna motywacja do nauki języka angielskiego

 

motywacja do nauki języka angielskiego

Czasami mówi się, że najlepiej znaleźć sobie dziewczynę czy chłopaka z zagranicy. Otwieramy się na partnera i w euforii miłości chłoniemy język wszystkimi naszymi antenkami. Uczniowie, którzy uczą się języka obcego by lepiej poznać kulturę, zwyczaje i społeczność swojej brytyjskiej sympatii mają właśnie integracyjną motywację do nauki języka angielskiego.

W tym podejściu język pozwala budować związki międzyludzkie.

Badania potwierdzają, że integracyjna motywacja owocuje szybszą i skuteczniejszą nauką niż inne rodzaje motywacji do nauki języka angielskiego. Co ciekawe tak motywowane osoby mówią z wyraźnie lepszym akcentem.

Oczywiście nie chodzi tu wyłącznie o romanse. Usta otworzyć nam może nie tylko miłość, ale i szacunek. Na przykład w nauce języka angielskiego może pomóc nam międzynarodowa przyjaźń z wakacji. A może mamy jakiś krewnych za granicą, z którymi moglibyśmy porozmawiać po angielsku?

Instrumentalna motywacja do nauki języka angielskiego

 

motywacja do nauki języka angielskiego

W przypadku instrumentalnej motywacji do nauki języka angielskiego jest on jedynie narzędziem pozwalającym osiągnąć inne – zawodowe bądź osobiste – cele.

Wielu ludzi uczy się angielskiego w szkole, ponieważ jest w planie lekcji. Nawet jeśli lubią język angielski i brytyjską kulturę, ich celem jest dobra ocena na świadectwie. Zdają maturę czy dostają wpis do indeksu i zwykle na tym kończy się ich przygoda z angielskim.

Potem okazuje się jednak, że jest spora konkrecja na rynku pracy i trzeba napisać o angielskim w swoim CV.  Wtedy znowu jednak podejmujemy naukę tylko po to by zdać jakiś egzamin i dostać dobrze wglądający certyfikat. Znowu nauka angielskiego jest jedynie krokiem umożliwiającym osiągnięcie innego celu.

Chociaż integralna motywacja do nauki języka angielskiego daje lepsze efekty, nie znaczy to wcale że instrumentalna nie wystarczy. Ze swej natury daje więcej dyscypliny, terminy egzaminów i oceny pomagają skupić się na nauce.

Po prostu brak zainteresowania, czy wręcz awersja do kultury uczonego języka utrudnia proces jego przyswajania. Bez względu na wielkość podwyżki majaczącej na horyzoncie, zupełny brak integralnej motywacji może jedynie ją od nas oddalić.

Opracowane na podstawie

What motivates us to learn foreign languages?

Podobał Ci się tekst - podziel się nim z innymi!
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (98 głosów, średnia ocena: 4,95 )
Loading...